Spread the love

Het bedrag aan registratie- en wegenbelasting dat voor elektrische voertuigen moet worden betaald, hangt af van elk land.

In het algemeen bieden de meeste Europese landen zowel korting op de registratie- als op de wegenbelasting voor alle elektrische voertuigen en zelfs voor hybrides, plug-in hybrides en waterstof/brandstofcelvoertuigen.

Om precies te zijn: vandaag zijn er in 26 van de 27 EU-landen kortingen voor elektrisch aangedreven auto’s, want Litouwen is de enige staat die helemaal geen belastingvoordelen of stimulansen biedt. 20 EU-lidstaten bieden kopers van elektrische voertuigen stimulansen (zoals bonussen of premies) en 6 landen (België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Letland en Malta) geven geen aankoopstimulansen, maar verlenen belastingverlagingen of -vrijstellingen voor elektrische auto’s. Zo bestaat er ook de mogelijkheid om goedkoop laadpalen aan te schaffen via autolaadpalen.com.
Landen & meer
Tegenwoordig bieden landen als Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Ierland bijvoorbeeld geweldige belastingvoordelen en aankoopstimulansen voor elektrische voertuigen.
En in zowel Portugal als Spanje betalen nulemissievoertuigen geen registratiebelasting. Dit zijn maatregelen van regeringen om de aankoop van elektrische of emissievrije voertuigen, zoals waterstof-brandstofcellen, te belonen en de aankoop van hybride, diesel- en benzinevoertuigen te bestraffen. Hierbij is het handig om een laadpaal te installeren bij jou thuis.

Dit wordt ook beïnvloed door een andere factor: de meting van de CO2-uitstoot van voertuigen. Tot voor kort was het gebruikte protocol de NEDC (New European Driving Cycle), maar dit is vervangen door het nieuwe WLTP-protocol (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), dat nauwkeuriger resultaten oplevert voor de uitstoot van verontreinigende stoffen, aangezien het meer reële en betrouwbare CO2-cijfers certificeert.
NEDC-goedgekeurde
Zo zou een NEDC-goedgekeurde auto met 130g/km CO2 volgens het huidige protocol 160g/km CO2 uitstoten, met als gevolg dat hij in landen als Spanje of Portugal nog steeds een hoger percentage registratiebelasting zou betalen.

Maar in de Verenigde Staten is de situatie helaas precies omgekeerd. In sommige staten betalen eigenaars van elektrische voertuigen een hogere jaarlijkse bijdrage voor het rijden in emissievrije auto’s dan hun benzine-equivalenten, zo blijkt uit een nieuwe analyse van Consumer Reports. En dat komt door een poging om verloren inkomsten uit gasbelastingen te compenseren.

“Van de 26 staten die heffingen opleggen aan elektrische voertuigen, vragen 11 staten meer voor een EV dan een eigenaar van een traditionele auto die op benzine rijdt, uiteindelijk jaarlijks aan benzinebelasting betaalt. Drie van die 11 staten vragen meer dan het dubbele. De tendensen voor de heffingen, die meestal worden betaald via jaarlijkse vernieuwingen van de registratie, zien er ook niet veelbelovend uit. Nog eens 12 staten overwegen hun eigen voorstellen voor EV-bijdragen – zeven daarvan zouden na verloop van tijd verdubbelen”, aldus CNBC.
Maar (in de Verenigde Staten) zou het zeker een betere manier kunnen zijn om gederfde belastinginkomsten te recupereren die consumenten er misschien niet van weerhouden om elektrisch te gaan rijden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *